جوانان برای خودسازی نیازمند آثار اخلاقی امام‌‌(ره) هستند

تاریخ خبر:
1391/03/16 09:39
اخبار اعضای پایگاه www.ibna.ir
معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان این‌که «امام» شدن امام خمینی دلیلی جر تزکیه نفس و خودسازی نداشته است گفت: پیشنهاد می‌کنم برای پررنگ‌تر شدن خودسازی در میان دانشجویان و حوزویان، آثار مکتوب امام خمینی(ره) به‌ویژه آثار حوزه اخلاقی ایشان مورد بازنگری قرار گیرد

حجت‌ا‌لاسلام والمسلمین حسن پویا در گفت‌و گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره مکتوبات دینی امام‌خمینی(ره) اظهار کرد: امام خمینی(ره) به عنوان فقیه و عالم دینی، آثار دینی، اخلاقی و عرفانی بسیاری تالیف کرده‌اند و از این نظر، از پیشتازان علوم حوزوی در عهد خود محسوب می‌شدند. در دوره‌ زمانی که ایشان به تحصیلات حوزوی مشغول بودند، نگارش کتاب در هنگام تدریس مرسوم نبوده است و ایشان از معدود عالمانی بودند که بر خلاف هم‌‌عصرانشان، آثاری را به نگارش درآوردند. «بیع» در پنج جلد، «طهارت» در چهار جلد و «تنقیه‌‌الاصول» در دوجلد، از آثار ایشان در زمینه فقه‌‌اند.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان این‌که حضرت امام(ره) در حوزه علم اخلاق، استادی توانمند بودند، گفت: در زمینه عرفان و اخلاق بسیاری از آثار امام در دوران جوانی ایشان و بین دهه‌های 30 و 40 زندگی به نگارش درآمده‌اند. کتاب‌های «40 حدیث»، «سر‌الصلاة»، «آداب‌الصلاة» به زبان فارسی و «شرح حدیث جنود عقل و جهل»، از جمله این آثارند.

حجت‌الاسلام پویا در پاسخ به این سوال که «کدام‌ یک از آثار امام خمینی(ره) اکنون در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شوند» گفت: درباره آثار اخلاقی امام خمینی دو کتاب با عنوان «درسنامه اخلاقی امام خمینی» در شش جلد تالیف کرده‌ایم که در سطح‌های سه و چهار حوزه تدریس می‌شوند. در این زمینه کتاب دیگری با عنوان «اندیشه عرفانی امام خمینی» به قلم «محمدرضا غفوریان» منتشر شده است که منبع مطالعه حوزویان است. همچنین کتاب دیگری را با عنوان « اندیشه اخلاقی امام خمینی(ره) در دست انتشار داریم.

وی افزود: «مجموعه مقالات همایش اندیشه‌های عرفانی امام خمینی(ره) سال 1378» از آثار دیگری است که علاقه‌مندان به مباحث اخلاقی ایشان می‌توانند در این حوزه مطالعه کنند.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با ابراز تاسف از این‌که از اندیشه‌های علمی و اخلاقی امام خمینی(ره) غفلت شده است، گفت: متاسفانه ابعاد اجتماعی و سیاسی اندیشه‌های امام راحل شخصیت انسانی و اخلاقی ایشان را تحت‌الشعاع قرار داده است و استادان علوم دینی از این جنبه شخصییت امام (ره) غفلت کرده‌اند. این در حالی است که «امام» شدن امام خمینی دلیلی جز تزکیه نفس و خودسازی نداشته است و اگر ایشان خودسازی را در زندگی فردی و علمی خود لحاظ نمی‌کردند، هرگز به مقامات جهادی و سیاسی دست نمی‌یافتند و در قلب مردم ایران و جهان جای نمی‌گرفتند.

وی افزود: برای پررنگ‌تر شدن آثار امام خمینی در میان دانشجویان و حوزویان پیشنهاد می‌کنم که در آثار اخلاقی امام خمینی(ره) بازنگری صورت گیرد و در دانشگاه‌ها به این مکتوبات توجه بیشتری نشان دهند. با توجه به این‌که در دانشگاه تدریس‌می‌کنم معتقدم که دانشجویان ما نیاز به خودسازی دارند و در این زمینه نیازمند آثار اخلاقی امام خمینی‌اند. بنابراین موسسه تنظیم و نشر آثار امام علاوه بر مجموعه 40 جلدی که با عنوان « امام خمینی و مفاهیم اخلاقی» در دست انتشار دارد و تاکنون 25 جلد از آثار این مجموعه را منتشر کرده است، اثر دیگری با عنوان «شرح 40 حدیث» را به قلم روان «جواد محدثی» با عنوان «کرانه شرح 40 حدیث» منتشر کرده که اکنون در حوزه علمیه خواهران (جامعه‌الزهرا) در حال تدریس است.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در پایان درباره موانع موجود بر سر راه تدریس آثار اخلاقی امام خمینی در حوزه و دانشگاه گفت: متاسفانه سال‌ها از وقوع انقلاب اسلامی می‌گذرد اما هنوز شمار اندکی از حوزه‌های علمیه به متن‌های اخلاقی امام‌ راحل توجه دارند و مسوولان حوزوی و دانشگاهی باید در این زمینه پاسخگو باشند. شاید مهمترین دلیل روی‌گردانی از آثار گرانبهای اخلاقی امام خمینی(ره) پررنگ‌تر شدن وجه اجتماعی و سیاسی شخصیت ایشان باشد و توجه به ابعاد اخلاقی شخصیت ایشان توجه بیشتر مسوولان را می‌طلبد.