رییس دانشگاه مذاهب اسلامی: رشته «فقه زندگی و همزیستی» تاسیس شود

تاریخ خبر:
1392/01/18 10:26
اخبار اعضای پایگاه http://www.hawzahnews.com
استاد حوزه علمیه قم خواستار تاسیس رشته فقه زندگی و همزیستی شد و گفت: تاسیس رشته‌ای تحت عنوان «فقه تعایش»، برای بسیاری از مسائل فروع فقهی، نقش بستر ساز وچارچوب بخشی دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین  احمد مبلغي در دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی علوم فقهی در كشور عمان با عنوان «فقه نگرش به جهان و زندگی در آن؛ مذاهب فقهی و تجربه‌‌های معاصر»  گفت: فقه "عیش مشترک" به رغم اهمیت آن در رشته‌های فقهی غايب است و آنچه وجود دارد پرداختن فقه به پاره ای از اجزاء زندگی همچون فقه کسب، فقه آشامیدنی ها و خوراکی ها و .... است که به صورت پراکنده انجام می‌گیرد.

رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: برای پرداختن به فقه "عیش مشترک"، باید پیشاپیش معرفت های لازم برای آن تدارک ديده شود و يکی از این مقدمات تعمیق منهج فقهی در خصوص استنباط احکام آن است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغي يادآورشد: در تنظیم و تعمیق این منهج ، باید خصایص ذاتی عیش را به دست آورد تا منجی هماهنگ با آن و جوابگو نسبت به موضوع مهم و ابعاد آن تعریف و درپیش گرفته شود.

رييس دانشگاه مذاهب اسلامي تصریح کرد: این خصایص دست کم چهار خصیصه" به انسان تعلق داشتن"،" انسانی بودن"، " تبادلی بودن" و "تجربه ای بودن" را دارد.

وی با تشريح اين خصايص خاطرنشان كرد: "به انسان تعلق داشتن" يعني اين كه هرکجا انسانی باشد، عیش نیز هست و باید زندگی کند؛ از این رو اختصاص به مجموعه ای مثلا مسلمانان ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: "انسانی بودن" عیش مصنوعی نیست که آن را بسازیم، بلکه در آن عشق، جمال، لذایذ، احساس وجود دارد و امری خشک، جاف و سخت نیست.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: "تبادلی بودن عیش" يعني اين كه عیش انسان ها به یکدیگر گره خورده است، از این نظر قوام عیش به تبادل وابسته است.

وي با اشاره به خصايص "تجربه اي بودن عيش" نيز گفت: "تجربه ای بودن"؛ ترمیم، تکامل ، تطور و تداوم عیش به تجربه هایی است که دم به دم در آن تولید می شود.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: ذاتی بودن این خصایص به این معنی است که اگر خروجی فقه به نفی تبادل میان انسانها منتهی شود یا به ایجاد یک زندگی عاری از مظاهر زیبایی یا احساس عاطفی بیانجامد و یا تجربه های اساسی و قطعی زندگی را نادیده بگیرد، موضوع خود را نشناخته است؛ البته فقه می تواند و باید به زندگی چارچوب بدهد، ولی اگر به نفی یکی از خصلت های ذاتی آن به صورت کلی یا به صورت یک رویکرد دست بزند، حتما نقصی در منهج آن وجود دارد که به نفی واقعیت های اولی و بدیهی زندگی روی آورده است.

براساس اعلام مركز تحقيقات اسلامي مجلس، وی در پایان تاکید کرد: جامعه بشری باید با مفاهیم همزیستی مسالمت‌آمیز آشنا شود.