کتاب «مطالعه‌ای بر نقش رسانه در روابط پیش از ازدواج» منتشر شد

تاریخ خبر:
1394/03/27 11:33
تازه های علمی ، پژوهشی ، نشر http://www.farsnews.com
کتاب «مطالعه‌ای بر نقش رسانه در روابط پیش از ازدواج» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کتاب مطالعه‌ای بر نقش رسانه در روابط پیش از ازدواج از پنج بخش اصلی مانند کلیات تحقیق، ضرورت روابط پیش از ازدواج، شرایط و راهکارهای سالم‌سازی روابط پیش از ازدواج، آسیب‌شناسی روابط آزاد پیش از ازدواج و راهبردها و نقش رسانه در روابط پیش از ازدواج تشکیل شده است.

تعریف مفاهیم کلیدی، سابقه علمی موضوع، همخوانی معیارها، شرایط و راهکارهای سالم‌سازی روابط پیش از ازدواج، الگوگیری از نمونه‌های اسلامی، آسیب‌شناسی روابط آزاد پیش از ازدواج، علل شیوع روابط آزاد پیش از ازدواج، رسانه و کارکردها، بایسته‌های رسانه در نهادینه‌سازی روابط سالم پیش از ازدواج و الزام‌های برنامه‌سازی در ارائه پیام از محورهای دیگر این کتاب است.

باید در نظر داشت که خانواده محور تکمیل شخصیت انسانی بوده، به طوری که سبب ترویج فرهنگ اسلام و قرآن به اقصی نقاط دنیا می‌شود و باید در نظر داشت خانواده سالم سعادت دنیوی و اخروی انسان‌ها را به همراه دارد.

خانواده‌ها باید بر پایه تدبیر، احسان و گذشت شکل گرفته و به روند خود ادامه دهند، ولی با فراگیر شدن ابزارهای ارتباطی نگرش نسبت به ازدواج تغییر کرده که از جمله آنها می‌توان به روابط آزاد دختر و پسر اشاره کرد.

روابط پیش از ازدواج آسیب‌زا بوده و حتی در برخی موارد منجر به از هم پاشیدگی نهاد خانواده می‌شود، زیرا اینگونه ارتباطات سبب وابستگی، دلبستگی و احساسات می‌شود و نگرانی‌هایی در سطوح مختلف به وجود می‌آورد.

ارتباطات پیش از ازدواج باید به صورت آگاهانه و به دور از هر گونه وابستگی صورت گیرد، بنابراین ازدواج باید در زمینه و بستری مناسب شکل بگیرد و هم کفو بودن دختر و پسر در نظر گرفته شود تا از بروز ناملایمات و تنش‌ها در آینده زندگی مشترک جلوگیری شود و سلامت خانواده تضمین شود.

این نکته باید در نظر گرفته شود که زمان روابط باید چه هنگام باشد و چگونه روابط به وجود آید تا آسیبی افراد را تهدید نکند و زمینه شناخت برای ازدواج ایجاد شود تا جوانان به سمت ازدواج موفق هدایت شوند و جایگاه و اهمیت ازدواج را درک کنند که در این زمینه نباید از نقش رسانه غافل شد، زیرا داستان‌های تلویزیونی می‌توانند در این زمینه ایفای نقش کنند.

کتاب «مطالعه‌ای بر نقش رسانه در روابط پیش از ازدواج» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.