به مناسبت سالگرد وفات این فقیه بزرگ، آیت‌الله کاشف‌الغطاء، معرفی نرم‌افزار آل کاشف‌الغطاء

تاریخ خبر:
1391/07/15 05:00
اخبار اعضای پایگاه http://ijtihad.ir
شرقى‏‌ها، به ویژه مسلمانان از پایدارى در هدف برخوردار نیستند. چه بسا مسلمانانى که حرکتى آتشین آغاز کردند، ولى پس از مدتى حرکتشان به خاموشى گرایید... . ۱۳۲ کتاب از آثار علمی آل کاشف‌الغطاء در این نرم‌افزار موجود است.

شیخ محمدحسین کاشف‌الغطاء، در سال ۱۲۹۳ قمرى در محله عماره نجف دیده به جهان گشود. ایشان در علوم کلام، فلسفه، حدیث و رجال دانش بسیار داشت و علاوه برداشتن تبحر و توانایى علمى در علوم دینى، از ادیبات بزرگ به شمار مى‏‌رفت. در این زمینه دیوان شعرى نیز از وى به جاى مانده است.
این عالم گران‏‌قدر از ایام جوانى در مبارزات سیاسى و حق‏‌طلبانه شرکت فعال داشت و در مبارزه با استعمار انگلیس نقش مؤثرى ایفا کرد. از آثار کاشف‌الغطاء که بیش از هشتاد اثر داشت، به الفردوس الاعلى و اصل الشیعه و اصولها ـ که از زیبا‌ترین نوشته‏‌هاى ایشان است ـ مى‏‌توان اشاره کرد.
در سال ۱۳۵۰ ق، یک‏صد و پنجاه نفر از شخصیت‏‌هاى سیاسى و مذهبى کشورهاى مسلمان از سراسر دنیا، در کنگره جهانى اسلام گرد آمدند. مفتى بیت‌المقدس از سوى مجلس اعلاى فلسطین، کاشف‌الغطاء را به شرکت در این گردهمایى فراخواند. این در حالى بود که فلسطین هنوز اشغال نشده بود و بیش از هفتاد هزار نفر از مردم فلسطین به بیت‌المقدس آمده بودند تا از سخنان رهبران فرقه‏‌هاى اسلامى و شخصیت‏‌هاى برجسته سیاسى و مذهبى کشورهاى مسلمان بهره جویند. رشید رضا (نویسنده سنى مذهب تفسیر المنار) و علامه اقبال لاهورى نیز در این همایش بزرگ حضور داشتند. هر شب چند نفر از دانشمندان سخنرانى مى‏‌کردند تا اینکه نوبت به جناب کاشف‌الغطاء رسید. چکیده‏‌اى از سخنان وى را مى‏‌خوانیم:
از نخستین شبى که با این اجتماع بزرگ روبرو شدم، پیوسته خود را در میان ترس و امید مى‏‌بینم.‌ گاه نسبت به این کنگره خوش‏بین هستم و‌ گاه دلم شور مى‏‌زند... . ترس من به چند دلیل است:
۱. شرقى‏‌ها، به ویژه مسلمانان ـ مراد من برادران حاضر در این کنگره نیست ـ از پایدارى در هدف برخوردار نیستند. چه بسا مسلمانانى که حرکتى آتشین آغاز کردند، ولى پس از مدتى حرکتشان به خاموشى گرایید.
۲. اختلاف و جدایى از خصلت‏‌هایى است که در درون ما ریشه دوانیده و ما را بیچاره ساخته است. اختلاف اندیشه و آزادى فکر از ویژگى‏‌هاى انسان است...، اما مصیبت این است که اختلاف نظر به دشمنى بگراید... . مسلمانان برادران یک‏دیگرند؛ آیا برادر با برادر دشمنى مى‏‌ورزد؟! اى یکتاپرستان یکى شوید! من پیش از این دو کلمه گفتم که امیدوارم از سخنان ماندنى باشد. گفتم: گنبد اسلام بر دو پایه استوار است: کلمه توحید و توحید کلمه. اى مسلمانان، اگر سخن ما یکى نشود، با اسلام وداع کنیم... .
۳. سومین بیمارى ما این است که ما شرقى‏‌ها عادت داریم به جاى عمل، حرف بزنیم و در جایى که باید اندیشه خود را به کار بندیم، کار‌ها را بدون فکر انجام مى‏دهیم.
هر ملتى با سه چیز مى‏‌تواند قیام کند: مردم توانا، اندیشه درست و کوشش دائم.
کاشف‌الغطاء در طول سالیان دراز تدریس، شاگردان بسیارى تربیت نمود. آیت‌الله‌العظمى سید محسن حکیم، آیت‌الله محمدجواد مغنیه (نویسنده معروف) و شهید آیت‌الله قاضى طباطبایى (امام جمعه تبریز) از شاگردان اویند. تولیت مدرسه علمیه معتمد، با پیشینه یک قرن بر عهده خاندان کاشف‌الغطاء بود. این مکان که زمانى رونقى چشم‏گیر داشت، به مرور زمان رو به خرابى نهاد، اما ایشان آن را بازسازى کرد و رونقى تازه بخشید. کتابخانه مدرسه کاشف‌الغطاء از کتابخانه‏‌هاى بزرگ نجف بود که کتاب‏‌هاى خطى کمیابى در آن وجود داشت.
از سفرهاى پربار کاشف‌الغطاء، سفر حج ایشان بود. او در این سفر با دانشمندان اهل سنت حجاز به گفت‏گو نشست و آن‌ها را به وحدت فرا خواند. نزهة السمر و نهزة السفر سفرنامه حج او است. سپس به سوریه و لبنان رفت و مسلمانان را بر ترفندهاى استعمارگران و راه‏‌هاى مبارزه با آن‌ها آشنا کرد. با علماى شیعه و سنى سخن گفت. پرهیز از اختلاف و همکارى دانشمندان شیعه و سنى از سخنان او است که با اندیشمندان در میان مى‏‌گذاشت. کاشف‌الغطاء در لبنان ازدواج کرد. پس از ماه‏‌ها اقامت در لبنان که به گفت‏‌وگو با دانشمندان برجسته شیعه، سنى و مسیحى، نقد مقاله‏‌ها و فعالیت‏‌هاى تبلیغى و علمى گذشت، به مصر رفت و به تدریس در الازهر، بزرگ‏‌ترین حوزه علمیه جهان اهل سنت، پرداخت. او که نفوذ مسیحیت در مصر را احساس مى‏‌کرد، با کشیشان درباره انجیل و مسیح(ع) سخن گفت و اسلام را به آن‌ها معرفى کرد. التوضیح فی بیان ما هو الانجیل و من هو المسیح، نوشته او است که جلد اول آن در سال ۱۳۳۱ ق در صیدا چاپ شد. مجتهد جوان با شور و شعف وصف‏‌ناپذیرى به تبلیغ فرهنگ شیعه و دعوت تمام مسلمانان به یک‏پارچگى در راه مبارزه با استعمار پرداخت.
این عالم و ادیب بزرگوار سرانجام پس از عمرى تلاش خستگى‏‌ناپذیر، در ۱۸ ذى‏قعده سال ۱۳۷۳ هجرى قمرى رخت از جهان بربست. مدفن مرحوم کاشف‌الغطاء در قبرستان وادى‌السلام نجف واقع است. روحش با اولیا و صلحا محشور باد!
همچنین بنابر گزارش شبکه اجتهاد، مجموعه آثار «آل کاشف‌الغطاء»، توسط موسسه مرکز تحقیقات کامپیو‌تر علوم اسلامی نور تولید شد.
۱۳۲ کتاب از آثار علمی آل کاشف‌الغطاء که نزدیک به ۲۰۰ جلد می‌رسد، با موضوعاتی همچون: فقه، اصول، اخلاق، عقائد، تفسیر، تاریخ، تراجم و... در این نرم‌افزار فراهم شده است.
عرضه آثار و تالیفات منتشر شده از علمای بزرگ آل کاشف‌الغطاء، امکان جستجو در فهرست و متن و دیگر امکانات نرم‌افزاری از قابلیت‌های این مجموعه است.
موسسه مرکز تحقیقات کامپیو‌تر علوم اسلامی نور به سفارش مرکز علمی آل کاشف‌الغطاء این نرم‌افزار را تولید نموده است.