کتاب «پژوهش میدانی» برنامه گفتمان دینی منتشر شد

تاریخ خبر:
1391/07/15 05:15
اخبار اعضای پایگاه www.ido.ir
کتاب «پژوهش میدانی» برنامه گفتمان دینی به ‌همت معاونت امور فرهنگی و تبلیغ و با همکاری سازمان آموزش و پرورش استان‌ها با هدف شناسایی فرصت‌ها و تهدید‌ها و برنامه‌ریزی به‌منظور رسیدن به وضعیت مطلوب به عنوان یک سند فرهنگی منتشر شده است.

به‌گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، علیرضا مزروعی دبیر اجرایی گفتمان دینی سازمان تبلیغات اسلامی درباره انتشار کتاب پژوهش میدانی برنامه گفتمان دینی عنوان کرد: این طرح که در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی یکی از موفق‌ترین، پرنفوذ‌ترین و گسترده‌ترین طرح‌ها به‌شمار می‌آید، در طول مدت برگزاری دارای آثار، نتایج و برکات فراوانی بوده و به الگویی جدید از تبلیغات دینی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: استمرار و نهادینه کردن این طرح نیازمند تدوین برنامه‌ای جامع و دراز مدت است و این محقق نخواهد شد مگر با ارزیابی آنچه تا کنون انجام شده است.

دبیر اجرایی گفتمان دینی سازمان تبلیغات اسلامی همچنین در خصوص اهداف ارزیابی طرح گفتمان‌های دینی افزود: هدف از ارزیابی طرح گفتمان دینی در قالب کتاب پژوهش میدانی بررسی میزان موفقیت گتمان‌های دینی در تحقق اهداف از پیش تعیین شده، شناسایی نقاط قوت و ضعف گفتمان‌های دینی و تحلیل آنها، شناسایی موانع و مشکلات، آگاهی از دیدگاه‌ها و نظرات اساتید، مجریان و کارشناسان فرهنگی در مورد طرح گفتمان‌های دینی، بازنگری در اهداف، موضوعات، ساختار تشکیلاتی و اجرای گفتمان دینی، ارائه راهکار‌های عملی برای رفع مشکلات و ضعف‌های احتمالی بوده است.

مزروعی بااشاره به اینکه برای نیل به این اهداف، جلسات متعددی با تعدادی از مدیران، اساتید، کارشناسان و مجریان گفتمان‌ها برگزار شده است، اظهار داشت: در این راستا سعی شده است تا با استفاده از نظرات ارائه شده در راستای اصلاح روش‌ها و رفع موانع اجرایی، گام‌های بلند و بزرگی برداشته شود.

وی تصریح کرد: برگزاری چنین جلساتی بدون گرفتن نظرات همه دست‌اندر‌کاران، نمی‌توانست در تدوین برنامه جامع، واقع نما باشد. از این رو به این نتیجه رسیدیم که انجام هر‌گونه اصلاحات در این طرح و روز‌آمد کردن آن، نیازمند ارزیابی جامع و گسترده است.

دبیر اجرایی گفتمان دینی سازمان ادامه داد: هر یک از روش‌های مختلف ارزیابی نظیر نظر‌سنجی از مخاطبان، ارزیابی حضوری، اثر‌سنجی و... را به طور مفصل بررسی کردیم اما هر یک از این روش‌ها محاسن و معایبی داشت که بعد از مباحثات فراوان، روش‌ مصاحبه عمیق انتخاب و سه گروه مدیران ارشد اجرای گفتمان‌ها، استادان برجسته گفتمان و کارشناسان فرهنگی سازمان‌هایی که گفتمان در آن‌ها برگزار می‌شود برای مصاحبه تعیین شدند.

گفتنی است، قرار است این کتاب در مراسمی رونمایی شده و به عنوان یک سند فرهنگی در اختیار استان‌ها قرار داده شود.