نشناختن اسلام و قرآن، باعث درماندگی غرب در علوم انسانی است

تاریخ خبر:
1391/08/06 11:36
اخبار اعضای پایگاه http://news.miu.ac.ir
دوگانگی و درماندگی غرب در پاسخ به سوالات علوم انسانی و عدم شناخت صحیح او از انسان، نشأت گرفته از نداشتن شناخت، نسبت به اسلام و قرآن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دوگانگی و درماندگی غرب در پاسخ به سوالات علوم انسانی و عدم شناخت صحیح او از انسان، نشأت گرفته از نداشتن شناخت، نسبت به اسلام و قرآن است.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، نشست قرآن و پیامبر اعظم(ص) به همت واحد قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی و با سخنرانی «آیت‌الله حائری شیرازی» در سالن اجتماعات پژوهشگاه جامعه المصطفی برگزار شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ابتدای سخنان خود با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با اسلامی سازی علوم انسانی، اظهار داشت: «علوم انسانی باید از قرآن استخراج شود».

آیت‌الله حائری شیرازی با تأکید بر این که علوم انسانی قراردادی است نه کشفیّاتی اظهار داشت: «علوم انسانی بر مبنای انسان شناسی قراردادی غرب پایه‌ریزی شده است».

وی با بیان این که ابتدا باید انسانیت را تعریف کرده، سپس برای جامعه تعریفی ارائه دهیم، اذعان داشت: «غرب بر اساس عدم شناخت از انسان، در تعریف از او، انسان را به عنوان انسان قراردادی پارادایم عنوان کرده و نظریات علوم انسانی را بر مبنای این تعریف پایه ریزی کرده است».

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) که می‌فرمایند؛ بیچارگی دشمنان اسلام در این است که اسلام را نشناخته‌اند، یادآور شد: «عدم شناخت غرب از انسان نشأت گرفته از نداشتن شناخت نسبت به اسلام است».

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: «نتیجه پارادایم مشترک در علوم انسانی غرب این است که؛ سیاست، امنیت، اقتصاد، تربیت و اخلاق همه حول آن انسان فرضی و قراردادی غرب قرار می‌گیرد».

وی با بیان این که متأسفانه در کشور بر مبنای انسان شناسی متنوع از غرب تقلید می‌کنیم، خاطرنشان کرد: «با تقلید از علوم انسانی غرب؛ تربیت، اقتصاد، سیاست و دیدگاه‌هایمان از یک انسان شناسی سر در آورده است، که علوم انسانی ما را به مراتب از علوم انسانی غرب بدتر جلوه داده است».

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که مقابله با علوم انسانی غیر از مقابله با علوم تجربی است، یادآور شد: «علوم انسانی اسماً علم هستند، رسماً نظریه می‌باشند. نظریه تا بشود علم باید از یک مراحلی عبور کند و این مسائل در علوم انسانی انجام نشده است».

آیت‌الله حائری شیرازی با طرح سوال، "چگونه از قرآن، علوم انسانی را استخراج کنیم؟"؛ گفت: «اگر شما از قرآن انسان شناسی‌اش را بگویید، بقیه‌اش درست می‌شود. همان تحقیقاتی که غرب کرده ما هم باید انجام بدهیم».

وی با اشاره به این مطلب که کتاب‌های آنها پر از آمار و تجارب است، تصریح کرد: «هم تجارب و هم آمار آن‌ها را قبول داریم؛ تحلیل غرب از آمار و تجربیات خویش، بر اساس تعریف و مبنایی است که از انسان دارد؛ باید تعربف غربی انسان را بر اساس قرآن عوض نموده و تحلیل‌های نویی را ارائه نماییم».

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به تفاوت‌های علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی غرب، تصریح کرد: «تفاوت در علوم انسانی اسلامی و علوم انسانی غربی، بر اساس متفاوت بودن دو دیدگاه نسبت به انسان است؛ قرآن کریم انسان را دوشخصیتی دانسته و تعریف می‌نماید، ولی غرب انسان را تک شخصیتی می‌شمارد».

آیت‌الله حائری شیرازی در پایان با اشاره به درماندگی غرب در تعریف فشار بر مردم(انسان)، که موجب دوام یا انفجار حکومت می‌شود، گفت: «قرآن در انسان شناسی این پارادوکس را بر اساس دو شخصیتی بودن انسان برطرف نموده است؛ اگر مردم روی جنبه طبیعت‌شان زندگی کنند، فشار موجب دوام حکومت جبار می‌شود و اگر مردم بر مبنای عقل و فطرت‌شان فعالند، فشار موجب انفجار و شورش خواهد شد».