رایزنان فرهنگی، سربازان خط مقدم نبرد فرهنگی در عرصه جهاد تبیین

تاریخ خبر:
1401/01/08 02:18
مطالب آزاد خبرگزاری صدا و سیما
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره شعار سال و برنامه های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: رایزنان فرهنگی به عنوان سربازان خط مقدم نبرد فرهنگی، از همه ظرفیت خود در عرصه جهاد تبیین استفاده می کنند.
به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور گفت: این سازمان در عرصه جهاد تبیین می تواند دو نقش ایفا کند که هر دوی آن ها لازم خواهد بود؛ نخست اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به عنوان دیده بانان هوشمند و صدیق نظام، در رصد و شناخت همه جانبه شبهات و مخاطبان عمومی و اختصاصی انقلاب اسلامی ایران در جهان و انتخاب ابزار مناسب برای انتقال پیام های تبیینی و در نهایت تثبیت آنها، نقش محوری و بسزایی ایفا می کنند. "دشمن شناسی"و " مخاطب شناسی" مقدمه جهاد فرهنگی است و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سربازان خط مقدم نبرد فرهنگی از همه مجاری و ظرفیت های خود در این عرصه (جهاد تبیینی) استفاده می کنند.

وی افزود: نقش آفرینی دیگر برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نقش هماهنگ کننده است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه جهاد تبیین در خارج از کشور، به خوبی می تواند در عرصه جهاد تبینی، نقش نقطه اتصال و هماهنگ کننده نهاد ها، افراد و سازمان های حاضر در این عرصه حساس را ایفا کند. این نقش آفرینی، به دلیل جایگاهی که فرهنگ در عرصه جهاد تبیین دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سازمان فرهنگ و ارتباطات در تشریح ماهیت جنگ فرهنگی دشمنان و نیاز ها و دغدغه های مخاطبان (بر اساس هر حوزه جغرافیایی و فرهنگی)، نقش یاری دهنده سایر اضلاع و اجزای عرصه جهاد تبیین را ایفا می کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: پیشرفت و توسعه فراهم نمی شود مگر آنکه هر کس در جایگاه خود در چارچوب این شعار، تلاش سازنده، داشته باشد.

وی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر این باور است که با هدف گذاری صحیح و در چارچوب "دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان"، می توان به توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی در عرصه بین المللی کمک کرد و اگر این مهم محقق شود عملا کارآفرینی در حوزه کنشگران فرهنگی، محقق می شود.

چگونه می شود در عرصه جهاد تبیین اثرگذار بود؟

حجت الاسلام ایمانی پور درباره اثرگذاری در عرصه جهاد تبیین افزود: در ماه های اخیر حضرت آیت الله خامنه ای بار ها در بیاناتشان بر «جهاد تبیین» تأکید کرده اند. ایشان «جهاد تبیین» را در قالب فریضه ترسیم و تشریح فرموده اند. به عبارت بهتر، ما از اقدامی اداری یا حتی اقدام شایسته، سخن نمی گوییم، بلکه از فریضه ای قطعی سخن می گوییم که وجوب آن بر هر نهاد، ارگان و فرد دغدغه مندی که دل در گرو اسلام و گفتمان انقلاب دارد غیر قابل انکار است.

وی گفت: تبیین حقایق موجود و ایستادگی در برابر انحرافاتی که مانع از مشاهده و درک حقیقت می شود، به معنای خلع سلاح دشمنان در میدان جنگ نرم خواهد بود. بر خلاف آنچه بعضاً تصور می شود، قرار نیست در عرصه جهاد تبیین، ما تلاشی نسبت به کنش دشمنان داشته باشیم و واکنش خود را نسبت به آن کنش و اقدام ترسیم کنیم. بلکه در عرصه جهاد تبیین، باید بیشتر کنشگر باشیم. لازم است در عین شناخت ماهیت دشمن و ابزار های آن در میدان جهاد تبیین و مهار و تحدید آنها، لحظه ای از اصل "کنشگری در عرصه تبیین" غافل نشویم. این حقیقتی است که افکار عمومی دنیا تشنه شنیدن و تبیین بسیاری از حقایق و الگوواره های دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است که با باور های برخاسته از لیبرال دموکراسی همخوان نیست. پیام هایی که با فطرت پاک بشری انطباق داشته و از ایران اسلامی مخابره می شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: استقبال جوانانی که در جریان ارسال نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی و آمریکا قرار گرفتند، به وضوح نشان داد که زمینه های مساعد و بسیار مناسبی دراین باره وجود دارد. جهاد تبیین، سنخیتی با "انفعال" یا " واکنش محض" ندارد، بلکه "پویایی" و " کنشگری" نیروی محرکه آن محسوب می شود.

جهادگران عرصه تبیین با چه مخاطبانی مواجه هستند؟

حجت الاسلام ایمانی پور درباره مخاطبان جهادگران عرصه تبیین گفت: از بعد فرهنگی، ما با دو نوع مخاطب در عرصه جهاد تبیین مواجه هستیم. یکی مخاطبان داخلی و دیگری، مخاطبان بین المللی. بدیهی است که جهاد گران عرصه تبیین، باید در قبال هر یک از این دو، قواعد، مجاری، چارچوب ها، اصول و ابزار های متناسب و موثر را در نظر بگیرند.

وی افزود: مخاطبان عرصه جهاد تبیین در دیگر نقاط دنیا، حکم جامعه هدف ما را در آن سوی مرز ها دارند. بسیاری از این افراد، نه تنها اسیر قرائت معکوس و دروغین رسانه ها و دولت های غربی در قبال اسلام، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی هستند، بلکه نسبت به مبانی و بدیهیات دینی، فرهنگی و تاریخی غنی کشورمان، کمترین آشنایی و شناختی ندارند. بنابراین، اقدام ما باید در حوزه های شناختی و عملیاتی، جامع و فراگیر باشد. ارائه قرائتی از اسلام که جامعیت ندارد و پاسخگویی نیاز های دنیای معاصر نیست و ابعاد سیاسی و اجتماعی اسلام را به درستی معرفی نمی کند، نسخه شفا بخشی برای عصر حاضر نخواهد بود.

چه نیاز هایی برای فراگیر شدن جهاد تبیین در جامعه می بینید؟

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره لزوم فراگیر شدن جهاد تبیین در جامعه گفت: ما اکنون در میانه میدان نبرد با دشمنان قرار داریم و به تعبیر مقام معظم رهبری "مستکبران جهان، در سنگین ترین جنگ نرم تاریخ با ملت ایران، درصددند کسانی را که عنوان، امکان و احیاناً سوادی دارند، اغوا کنند تا آنها، توده های مردم را بفریبند و از حقیقت و واقعیت دور سازند. " تلاش جدی، پرحجم و همه جانبه دشمنان انقلاب اسلامی ما را به جهادی فراگیر و جمعی رهنمون می سازد. نهاد ها و سازمان های فرهنگی، دینی و تبلیغی گرچه موظفند با تمام توان و تمام قد وارد این نبرد شوند، ولی واقعیت این است که موفقیت در این عرصه وابسته به مشارکت جمعی جبهه فرهنگی انقلاب است.

حجت الاسلام ایمانی پور اضافه کرد: همه مردم هریک به قدر توان خود باید در این جهاد همگانی مشارکت کنند. در عرصه جهاد تبیین، باید رصد دائمی و مستمری در قبال رویکرد و نقشه جنگ فرهنگی –اعتقادی دشمنان انجام داد و بر اساس این رصد هوشمندانه، کنشها، واکنش ها و نسبت میان این دو را تنظیم کرد.

وی گفت: نمی توان بدون شناخت محیط و بستری که جهاد تبیین در آن صورت می گیرد، نقشه دشمنان، نقاط قوت و ضعف خود و رقیب و ابزار های دخیل در این مواجهه، موفقیتی در این عرصه به دست آورد. بنابراین، آگاهی و شناخت مهم ترین مولفه و پیش شرط موفقیت ما در عرصه جهاد تبیین محسوب می شود. بدیهی است برای تاثیر و نتیجه بخش بودن پیام در اذهان مخاطبان باید از منطق جذاب و تأثیرگذار بر دیگر ملت ها، بهره گرفت. در این صورت است که ما توانسته ایم پیام خود را منتقل و تثبیت کنیم. پس می توان در جمع بندی کلی، سه مرحله را برای جهاد تبیین در نظر بگیریم: "شناخت مسئله و شبهه"، "انتقال حقایق و پاسخ مناسب با فهم مخاطب "و "تثبیت حقایق در اذهان و قضاوت مخاطبان".

آیا جهاد تبیین نیاز به صرف هزینه های کلان دارد؟

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پاسخ به اینکه آیا جهاد تبیین نیاز به صرف هزینه های کلان دارد یا نیاز به رشد و تقویت فکری مبلغین و رسانه ها برای اثر گذاری بر مردم؟ گفت: وقتی موضوع اختصاص بودجه ای کلان برای جهاد تبیین در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، مقام معظم رهبری این کار را تقبیح فرموده و اظهار داشتند که با این شیوه برخورد با مسائل موافق نیستند و تجربه گذشته نیز نشان داده که این بودجه ها غالباً هدر می رود. رهبری مسئله بصیرت نخبگان دانشگاهی و حوزوی از یک سو و به روزرسانی ابزار ها در جنگ نرم را از سوی دیگر، شرط موفقیت در جهاد تبیین می دانند. البته باید توجه کرد که امروز دشمنان جنگ ترکیبی با کشورمان را در پیش گرفته اند. آن ها می گویند باید از هر فرصت و زمینه ای برای آسیب زدن به حرکت رو به جلوی ذاتی و اکتسابی انقلاب اسلامی ایران استفاده کرد. در این جنگ ترکیبی، ما شاهد هم پوشانی حوزه های نبرد دشمن با یکدیگر هستیم. امروز نمی توان بدون آنکه شناختی نسبت به ابعاد جنگ فرهنگی دشمنان داشت، جنگ اقتصادی یا سیاسی آن را مورد واکاوی قرار داد.

حجت الاسلام ایمانی پور افزود: توجه همزمان به همه مولفه های جنگ تحمیلی دشمنان، قدرت تاثیرگذاری ما در عرصه جهاد تبیین و تثبیت پیام های انقلاب اسلامی در ذهن و ضمیر مخاطبان را افزایش خواهد داد. رشد و نگاه نو و روزآمد رسانه ها، سخن آن ها بر روی افکار عمومی را تاثیرگذارتر خواهد کرد. در عرصه جهاد تبیین، نمی توان از رجحان یک حوزه بر حوزه دیگر سخن به میان آورد. این هنر و توان ماست که بتوانیم تمامی ظرفیت های کشور را در چارچوب جهاد تبیینی تجمیع و آن ها را به سوی نقطه نهایی، یعنی تثببیت گفتمان انقلاب اسلامی در جهان سوق دهیم.

حجت الاسلام ایمانی پور ابراز امیدواری کرد فارغ از نگاه های سطحی، شاهد شکل گیری اقدام عملی برای وصول به نتیجه مورد انتظار مقام معظم رهبری باشیم و این شعار، به سرمشق و نقطه آغازی برای پیشرفت و تعالی نظام و ملت در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مبدل شود.